[해외리포트] 코로나19 속 인도네시아 장애인의 살아남기

투명마스크3
유튜브 화면 캡처/ⓒ https://www.youtube.com/watch?v=6bWvUnFCkVc
Abi Marutama 더인디고 인니통신원

[더인디고= Abi Marutama 인도네시아 통신원] 세계보건기구(World Health Organization) 최신 간행물에 따르면 장애인은 비장애인에 비해 코로나 바이러스에 감염될 위험이 더 크다. 장애는 Covid-19와 관련된 정보와 경제적, 사회적 지원에의 접근에도 어려움을 줄 수 있다. [1] 그 어려움을 겪고 있는 나라가 인도네시아이다. 정부는 코로나 바이러스를 다루는 데 있어, 특히 장애인과 다른 취약 집단을 보호하고 지원하는 데 신속한 대응이 부족했다. 이는 자카르타에서 첫 감염 발생 후 책임부처인 사회부의 대응에서 볼 수 있다. [2]

정부 지원은 사회적 거리두기(GSSD, Great Scaled Social Distancing) 정책을 시행한 후에 이루어진다. GSSD는 장애인을 포함한 재택치료는 말할 것도 없이 모든 사람이 집에 머물면서 직장과 학업과 같은 일상 활동을 하도록 한다. 결과적으로 비공식 부문에서 일하는 장애인은 소득을 잃을 수밖에 없으며, 생존과 건강을 유지하기 위해 사회적, 경제적 지원이 필요하다.

공식 부문에서 일하는 사람들도 집에서 일하는 데 여러 어려움에 직면한다. 첫째는 값은 비싼데 품질이 떨어지는 인터넷을 연결하는 것이다. 장애인은 양질의 인터넷 활동에 접근하는 데 어려움을 겪을 수 있다. 추가 비용을 지불하지 않으면 양질의 인터넷 사용이 쉽지 않다.

두 번째는 모든 장애인이 좋은 전자제품을 사용하는 것은 아니기 때문에 집에서 일하는 데 어려움을 겪을 수 있다. 세 번째는 특정 장애인이 모든 디지털 콘텐츠에 접근할 수 있는 것은 아니다. Surabaya 기술 연구소의 아리나 하야티(Arina Hayati) 박사가 언급한 바와 같이, 기술 인프라는 인도네시아 장애인의 요구를 충족시키기에 충분하지 않을 수 있다.

집에서 공부하는 장애학생들도 어려움이 있기는 마찬가지다. 일부 교사는 텍스트가 읽히는 PDF 형식의 전자책을 읽고 동일한 형식으로 과제를 작성하도록 하는 등 시각 장애 학생을 잘 이해하지만 일부 교사들은 그렇지 않다. 학생들은 과제를 종이 책에 써달라고 요구한다. 결과적으로, 교사는 모든 작업을 더 큰 글꼴로 작성해야 하고 때로는 책에 설정된 경계를 벗어난 경우도 있다.

전염병 상황에 대처하는 데 있어 교사의 무지는 장애 학생에게 부정적인 영향을 미친다. Nabila가 경험하는 것과 같이 접근하기 어려운 학습 형식과 방법으로 인해 장애가 없는 다른 학생들보다 성과가 떨어질 수 있다. [3] 게다가 시각 장애인 Tommy는 이 어려운 시기에 인도네시아 정부가 유행성 질병에 어떻게 대응할 수 있는지와 코로나 바이러스에 감염되지 않도록 할 수 있는 가이드라인이 없다고 주장한다. [4]

인도네시아 정부의 장애 포용 정책이 없기 때문에 장애계는 전염병 유행에서 독립적으로 생존할 수 있는 자신의 방법을 주도적으로 찾게 되었다.

예를 들어, 정부가 모든 시민이 외출할 때마다 마스크를 착용하도록 명령하면 청각 장애인이 이 정책을 시행하기가 어렵다. 청각 장애인은 의사소통을 할 때 수화와 입술 등에 최대한 주의를 기울여야 한다. 마스크를 쓴 사람과 대화할 때 대화 상대를 볼 수 없기 때문에 의사소통이 완전히 이루어지지 않을 수 있다. 또한, 청각 장애인이 의사소통을 할 때 전적으로 의사소통에 의존하지 않을 수도 있다. 모든 청각 장애인이 문자 언어를 이해할 수 있는 것은 아니다. 이는 서면 의사소통으로 의사소통하는 데 더 많은 시간이 걸리기 때문이다. Yogyakarta 지방의 청각 장애인 여성은 자신의 경험으로 마스크를 만들었다. 그녀의 마스크는 투명 마스크로, 중앙 부분은 일반적인 패브릭 소재 대신 운모로 만들어져 있다. 투명한 부분에 운모가 있으면 사람들은 입술 사용자를 볼 수 있다. 결과적으로 청력 손실이 있는 사람들은 대화 상대의 입술을 볼 수 있기 때문에 서로 효과적으로 의사소통을 할 수 있다. [5]

어려움에도 불구하고, 인도네시아 장애인들은 코로나19 상황에서 정부의 관심 부족에 직면하고 있다. 항상 코로나 바이러스로 인한 어려움을 극복하고 생존할 수 있는 방법을 찾으려고 애쓴다. 그러나 정부를 무시해서는 안 되며 인도네시아 장애인의 모든 노력이 정부가 장애인을 위한 포괄적인 비상 대응을 제공하는 강력한 추진력으로 간주해야 한다. 정부와 장애계가 나란히 협력하여 대유행 중에 장애인의 요구를 충족시키는 것이 중요한다. [번역 = 더인디고 이호정 기자]

[원 문] Indonesians with Disabilities Survival amidst the Coronavirus Outbreak

As contended by the World Health Organization in its latest publication, persons with disabilities are at greater risk of being infected by Coronavirus compared their peers without disabilities. Barriers may hinder them to access information related to the Covid-19 and economic and social assistances. [1] Among other countries where people with disabilities faces challenges is Indonesia. The Indonesian government is considered sluggish and irresponsive in handling the Coronavirus specially in providing protection and assistances for persons with disabilities and other vulnerable groups. This can be seen from the Ministry of Social Affairs response in distributing aids for people with disabilities a moth after the first outbreak took place in Jakarta. [2]

The aid distribution is done after the national government imposes the Great Scaled Social Distancing policy (GSSD). The GSSD requires everyone including persons with disabilities to stay at home and do their daily activities such as work and study, not to mention to medical treatment from home. As a result, persons with disabilities who work in informal sector must lose their income and they need social and economic aids to keep them staying alive and healthy. As for those who work in formal sector, they find challenges in doing work from home. The first challenge is the internet connection which is expensive and poor quality. People with disabilities may face difficulties in accessing the quality internet action as they need spend more money to access it. If they do not pay extra money, they will unlikely get a good quality internet connection. Second challenge is not all of persons with disabilities have high-end electronic devices and when they don’t, they might find difficulties in doing their work from home. Third challenge is not all digital contents are accessible for certain people with disabilities. As mentioned by Dr. Arina Hayati from Surabaya Institutes of Technology, technological infrastructures may not be sufficient to meet the needs of Indonesians with disabilities.

For students with disabilities studying from home is also challenging. A student with visual disability shares her experience of learning from home that not all teachers understand her needs a disabled person. Some teachers understand her very well by letting her to read electronic books inf PDF format and write her assigned tasks in the same format, yet some others don’t. They require her to write her tasks on her paper books which are difficult for her to that. As a result, she must write all the tasks in larger font writing and sometimes her writing is out of the borderline set in the books. The teachers’ ignorance has negative implications on students with disabilities to cope with the pandemic situation. They may perform less than other students without disabilities due to inaccessible learning formats and methods just like what Nabila experiences. [3] In addition, Tommy, another person with visual impairment also contends that one that makes persons with disabilities survive in these difficult times is the Indonesian Government has no guideline on how they can respond to this pandemic and how can they prevent themselves from being infected by the Coronavirus. [4]

The lack of Indonesian Government disability-inclusive policies has driven many disability communities to initiatively find their own ways to independently survive from the pandemic. For example, when the government orders all citizens to put on their masks whenever they go outside, this policy is difficult for deaf persons to do. As we know, a deaf person needs to pay attention to both sign language and lips reading when they communicate. When he/she talks with someone who wears a mask, he/she may not completely communicate because he cannot see his/her interlocutor. In addition, deaf persons may not entirely depend on written communication when they communicate because not every deaf person can understand written language and they make take more extra time to communicate in written communication. Driven by her own experience, a deaf woman in Yogyakarta province tailors her own mas. The mask she tailors is a transparent mask which its central part is made of mica instead of common fabric materials. With mica on its part which is transparent, people can see its lips users. As a result people with hearing loss can communicate effectively each other because they are able to see their interlocutors’ lips.[5]

Despite difficulties Indonesians with disabilities face and lack of the Government’s attention for them during the pandemic. Indonesians with disabilities always try to find their ways to strive and survive from the hardships caused by the Coronavirus. However, the Government must not be ignored and must see all inspiring efforts made by Indonesians with disabilities as a powerful drive for the Government to provide more inclusive emergency response for persons with disabilities. It is the tome for the Government and disability communities across the country to work collectively and side by side to ensure the needs of persons with disabilities are met during the pandemic.

[1] World Health Organization, Disability Consideration during The Covid-19 Outbreak, https://www.who.int/who-documents-detail/disability-considerations-during-the-covid-19-outbreak
[2] Tempo, Ministry of Social Affairs Distributes Aids for People with Disabilities, https://difabel.tempo.co/read/1334670/kementerian-sosial-salurkan-bantuan-sosial-difabel-lewat-balai/full&view=ok
[3] Nabila May Sweetha, “A Student with Visual Disability Learning Experience during Study from Home”, Indonesians with Disabilities Movement for Prosperity (Perdik),  https://ekspedisidifabel.wordpress.com/2020/04/
[4] Tommy Hari Firmanda, “The Impact of COVID-19 on the Blind and Visually Impaired in Indonesia”, Australia-Indonesia Disability Research and Advocacy Network, https://aidran.org/2020/04/01/the-impact-of-covid-19-on-the-blind-and-visually-impaired-in-indonesia/?fbclid=IwAR0YwQ0l9V8QgYmp2Kb4TYVE05Aa_ihsIM89DEe_fB1baJEOMkRGrqkiBys   
[5] Ayomi Amindoni, “Coronavirus: A woman in Yogyakarta Creates a Transparent Mask for Deaf People”, BBC Indonesia, https://www.bbc.com/indonesia/majalah-52370647

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