[해외리포트] 코로나19 속 인도네시아 장애 아동의 가정 학습

▲인도네시아 파당시의 장애아동 가정에서의 학습/사진=유키
유키
Yuki 더인디고 인니통신원

[더인디고=Yuki 인도네시아 통신원] 인도네시아의 장애 아동은 특수학교(SLB)와 통합학교에서 공부할 수 있다. 그런데 코로나19로 인한 정부의 통제로 더 이상 학교에서 교육을 받을 수 없게 되었다.

비장애인 아동은 부모의 세밀한 지도 아래 가정에서 쉽게 온라인 학습에 적응할 수 있지만, 장애 아동의 경우에는 쉬운 문제가 아니다. 인도네시아 서수마트라주 파당시의 장애 아동과 그 가족들이 팬데믹으로 인해 집에서 학습하는 것을 살펴보았다. 물론 이 문제는 다른 지역에서도 비슷한 상황일 것으로 보인다.

지방자치단체가 시행하는 대규모 사회적 거리두기 기간 동안 모든 학생들은 가정에서 온라인 학습을 해야 한다. 장애 아동과 부모는 가정에서의 온라인 학습과 관련하여 비장애인 학생도 겪는 보편적인 문제 이외에도 장애로 인한 특수한 문제에 맞닥뜨리게 된다.

먼저 많은 장애인 부모들이 다른 가정처럼 안정적인 인터넷과 필요한 전자 기기를 쉽게 이용하기 어렵다. 일부 장애 아동이 있는 가정의 경우 저소득층인데다가 코로나19 여파로 일자리를 잃었기 때문이다. 또한 성능이 좋고 속도가 빠른 인터넷은 상당히 비싸다. 게다가 인터넷 비용을 낼 여유가 있더라도 해당 거주 지역의 경우 정보기술 인프라, 예를 들면 인터넷 보급 상태가 저조하다.

또 다른 문제는 장애 아동에게 온라인 학습에 대한 지침을 알려줄 수 있는 부모들의 지식과 능력이 서로 다르다는 것과 인터넷 비용보다 음식과 같은 기본적인 생필품을 우선시 할 수 밖에 없다.

지방교육청은 특수학교에서 공부하는 장애 아동이 가정에서 학습할 수 있도록 가정방문 교사를 지원하고 있다. 일반 통합학교에서 공부하는 장애 아동에 대해서도 같은 지원이 이뤄졌다. 그러나 학교 자원이 제한되어 있어 모든 학생들에게 매일 이러한 방문을 할 수 없는 상황이다. 일부 부모는 바이러스 감염을 우려하여 이런 방문을 거절하기도 한다. 코로나19 감염이 높은 지역에서는 교사의 가정방문이 훨씬 더 어렵거나 심지어 불가능하다.

▲장애아동 가정에 방문한 교사의 지도/사진=유키

자녀의 장애와 관련된 문제에도 직면한다. 특히 지적장애나 인지장애를 가진 아동은 다양하고 특별한 학습 욕구가 있다. 학교의 지원이 없는 가정에서 모든 부모들이 그런 경험을 하는 것은 아니다. 그러나 지적장애 아이들은 가정에서 학습하려고 할 때 부모와 교사 모두의 관심과 지도가 훨씬 더 필요하다.

이 아이들은 인터넷이나 텔레비전을 통해 지식을 얻는 것은 물론이고 가정에서 배우는 학습에 쉽게 적응하지 못할 수 있다. 그들은 학교에서의 학습 환경에 익숙하기 때문에 집에서 공부하는 것을 거부하기도 한다. 자폐아동은 현재 상황을 이해하지 못하며, 팬데믹 이전의 생활을 고집할 수도 있다. 따라서 부모와 교사는 엄청난 노력을 해야 하며 아이는 이에 적응하는데 오랜 시간이 걸리게 된다. 반면에 부모들은 여전히 일을 하고 다른 가족들의 문제에도 신경을 써야 한다. 이것이 장애 부모에게 닥친 가장 큰 어려움 중 하나다.

장애 아동들이 팬데믹 동안 효과적으로 학습을 계속할 수 있으려면 온라인 학습 자료를 제공하는 것, 그 이상이 필요하다. 즉 온라인 또는 원거리 교육 정책을 포함한 장애에 대한 구체적인 접근 방식이 필요하다.

장애 아동의 다양하고 특별한 욕구를 위해 온라인 학습 자료의 접근성, 교수법 등이 고려되어야 한다. 부모가 장애 아동을 집에서 지도하기 위해 능력도 키워야한다. 이 모든 것은 현재 온라인 학습 메커니즘의 평가와 가정에서 학습하는 장애 아동의 특별한 욕구를 파악하는 것을 포함한다. 비상 상황에서 처리해야 할 몇 가지 긴급한 문제 중 팬데믹 동안 장애 아동에게 완전하고 효과적인 교육을 받을 수 있는 권리가 있다는 것을 잊어서는 안 된다.

[번역=더인디고 이호정 기자]

[원 문]  How disabled children in Indonesia do learning from home during the pandemic

Children with disability in Indonesia can study at both special developmental school (SLB) and regular or mainstream schools that implement inclusive education system. The pandemic and the consequent restrictions imposed by the government also affect their learning processes that cannot take place at schools anymore. While children without disability may easily adapt with online learning at home under their parents’ close guidance, that is not necessarily the case with disabled children and their families particularly those living in the regions. This article provides a bit of snapshot on the circumstances of disabled children and their families when they have to do learning from home during the pandemic in Padang city of West Sumatra province Indonesia. Such circumstances may be found in other regions and/or countries as well.

During the massive scale social restrictions imposed by the local government, all students have to do online learning from home including children with disabilities. Disabled children and their parents face both general and specific challenges related to the implementation of online learning from home. General challenges refer to difficulties that may also be experienced by children without disability whereas specific challenges are related to impairments and special needs of disabled children.

Not all parents of disabled children, just like other parents, can afford reliable internet at home and the required electronic gadgets. Access to good and speedy home internet is quite expensive while some of these parents are from low social economic household. Furthermore, they also lost their jobs due to the economic impacts of the pandemic. Although a few of these parents can afford internet, the areas where they live may not have a good internet coverage due to geographic remoteness from the information technology infrastructure.

Another general challenge is that the parents have different knowledge and capacity to provide guidance for online learning to their disabled children. The parents of poor households may prioritise basic needs such as food over internet expenses. The provincial Department of Education provides support to disabled children who study at special development school by assigning teachers to do home visits to help them learning at home. The same support is also provided for disabled children studying at regular schools. However, such visits cannot be made everyday let alone for all students because the schools have limited resources. Some parents may refuse such visits for fearing of contracting the virus. The visits will be much more difficult or even impossible to make at the areas with high Covid-19 infection level.

In addition, parents of disabled children are also faced with their children’s impairment related challenges. Children with disabilities particularly those with intellectual or cognitive disability have highly varied special learning needs that not all parents can meet at home without the support from schools. Learning from home for children with intellectual disabilities requires much greater attention and guidance from both parents and teachers.

These children may not adapt easily with learning from home situations let alone process information from only internet or television media. They refuse to study from home because they are only familiar with school settings for learning. An autistic child will not understand the concept of restriction, and they stick to their previous routines prior to the pandemic which are very difficult, or are likely to take enormous efforts from both parents and teachers and a long time to change. On the other hand, parents still need to work and attend to other important family matters. This is one of the impairment related challenges that parents have to be able to cope with, and most parents find this very challenging.

In conclusion, ensuring disabled children to continue learning effectively during the pandemic requires more than just providing online learning materials and resources. A specific approach will be required for a disability inclusive online or long-distance education policy amidst the pandemic. The accessibility of online learning materials or resources and teaching methods need to be considered for various special needs of children with disability. There is also a great need for parents’ capacity building in assisting and guiding their disabled children to learn from home. All these will entail evaluation of the current online learning mechanisms and identification of the special needs of disabled children learning from home. Of several pressing matters to attend to during the health emergency situations, the rights of children with disability to enjoy full and effective education during the pandemic should not be forgotten.

[더인디고 The Indigo]

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