[해외리포트] 인도네시아 취약계층은 무방비

0
254
▲Anies Baswedan 자카르타 주지사(사진 앞줄 왼쪽 첫 번째)가 2주간 종교활동금지요청 ⓒ유튜브 캡처
  • 시민단체들, “인도네시아 정부, COVID-19 신속하고 종합적인 대응책 있나?”
  • 감염과 빈곤 위기에 노출된 취약계층시.청각장애인 정보접근 조차 쉽지 않아

[더인디고= Abi Marutama 인도네시아 통신원] COVID-19가 확산됨에 따라 인도네시아를 포함한 약 200개국에 500,000여 명이 감염됐다. 그러나 인도네시아 정부는 초기에 신속한 대응도 부족한데다 이에 대한 심각성을 느끼는 것 같지도 않았다. 3월 초에 첫 번째 확진자가 발생했지만 정부는 중국을 포함한 감염 국가들의 방문자를 통제하지 않음으로써 지역사회 등으로 광범위하게 확산되기 시작했다.

Abi Marutama 더인디고 통신원

그리고 얼마지나지 않아 아니스 바스웨단(Anies Baswedan) 자카르타 주지사는 WHO의 제안에 따라 14일 동안 모든 공립학교를 닫고 학생들이 집에서 공부할 수 있도록 하였다. 주지사는 재택근무를 하며 대중교통 이용 제한과 기도 및 시위와 같은 대중모임 등 공공활동을 제한했고, 중앙 정부 또한 장관이 코로나19에 감염됨에 따라 국가 비상사태를 선포하는 조치를 취했다. 어찌했든 중앙정부는 식품, 의약품 및 기타 기본 생필품이 부족한 상황에서 완전한 폐쇄정책을 취하지는 않는데, 이는 폐쇄정책을 펼 경우 빈곤층이 직면할 경제적 어려움을 고려했기 때문이다.

2020년 3월 26일까지 COVID-19에서 893명이 감염되었고 78명이 사망했다.* 이러한 상황에서 국민들은 “정부가 확진자 증가에 따라 전염병을 대처할 수 있는가?” 에 대한 의문을 갖기 시작했다. 일부 보건 및 공공정책 전문가들은 정부가 바이러스 확산에 대처하기 위한 전략적인 사회, 경제 및 보건 정책이 없기 때문에 취약계층이 바이러스에 감염되고 실업으로 인해 빈곤에 처할 위험이 가장 높다고 주장한다.

우선 의료 인력이 부족하다는 점이다. 인도네시아의 인구는 34개의 주 2억 7천만 명이지만 의사를 제외한 의료 종사자수는 약 20만 명에 불과하다. **
두 번째는 인도네시아가 전국적으로 COVID-19 테스트를 수행할 수 있는 선별진료소가 12군데만 있으며*** 이 수치는 감염된 사람을 식별하기 어렵다는 것이다. 세 번째는 COVID-19 확진자를 치료할 수 있는 병원이 소수에 불과하며, 의심 또는 확진자가 기하급수적으로 증가하면 의료인은 물론이거니와 수백만 국민의 삶이 참사에 이른다는 것이다.

COVID-19는 건강뿐만 아니라 사람들의 삶에도 영향을 미친다. 이 사건으로 인해 정부는 노동을 포함한 공공 활동을 완전히 금지하지는 않았지만 부분적으로 제한하였다. 정부와 기업 직원 등 양질의 일자리를 갖고 있는 사람들은 집에서 일할 수 있기 때문에 큰 문제는 없다. 그러나 길거리 노점상, 택시 운전사, 버스커 등 길거리에서 일하는 사람들에게는 다른 문제다. 수입이 크게 줄어들기 때문이다. 특히 장애인은 거리와 공적 영역이 아닌 곳에서 일하는 사람들이 대부분이다. 대부분은 거리에서 수공예품, 스낵 및 잡동사니 등을 판매하는 노점상이거나 공공장소에서 음악 및 예술 공연 등을 한다. 사회 활동 제한으로 인한 소득 손실로 인해 극심한 빈곤으로 고통 받을 수 있으며 건강과 삶에 영향을 줄 수 있다.

정부는 전염병 발발로 인한 일자리나 소득이 줄어든 사람들에게 직업훈련카드(?) 발급을 제외하고는 아직 이 문제에 근본적인 조치를 취하지 않고 있다. 일부 풀뿌리 시민단체는 발병과 관련하여 장애인의 안전과 사회보장을 걱정하고 있다.

첫째, 정부 기관에서 발행한 자료는 신뢰할 수 없다는 점이다. 기관에서 발행한 자료가 다른 기관에서 발행한 자료와 다르기 때문이다. 이는 장애인을 포함한 대중의 혼란을 유발할 수 있다.
둘째, 정보가 명확하지 않고 접근 가능한 형식이 아니므로 시, 청각 장애인이 정보에 접근할 수 없다.
셋째, 병원 시설, 의료 장비에 대한 접근성이 충분하지 않으므로 의료 종사자들은 장애인의 욕구 등을 충분히 이해하지 못한 채 치료를 하기 때문에 오히려 그들의 생명을 위험에 빠뜨릴 수 있다.

▲ 자카르타 정부가 요양병원에 거주하는 정신장애인 (카바 24)

정신장애인들이 있는 요양소에는 또 다른 우려가 있다. 인권 운동가인 예니 로사(Yeni Rosa)는 수천 명의 정신장애인이 코로나 바이러스에 감염될 수 있으므로 정부가 이들을 위한 감염 예방 정책을 만들 것을 촉구하였다. 게다가 3개의 요양소 센터에 있는 정신장애인은 3,000명이고 센터의 각 방에는 50명이 거주하므로 감염 위험이 높다고 주장한다.****

취약한 지역 사회가 직면한 문제이지만 일부 NGO는 지역 사회의 생존 능력을 강화하는 조치를 취하고 있다. 최근 인도네시아와 필리핀의 Arbeiter Samaraitter Bund (ASB) 사무소는 여러 단체와 협력하여 장애인을 포함한 모든 사람에게 디지털 지식 플랫폼을 제공했다. 그들은 “커뮤니티 참여 대 코로나 바이러스”라는 웨비나(인터넷상 세미나)를 개최하여 모든 사람들이 생존, 안전을 유지하고 상황에 적응하기 위해 함께 생존 방법을 배우는 Covid-19 인도주의적 포괄적인 접근법을 제공한다. 이 행사는 3월 28일 토요일 오전 9시에서 11시 (CET)에 개최된다. 특히 장애인에게 관심이 있는 사람은 https://www.spherestandards.org/event/community-engagement-vs-the-coronavirus/를 통해 행사에 참여할 수 있다. 청각 장애인을 위한 라이브 영어 자막도 제공된다.

결론적으로 인도네시아 위기관리시스템은 COVID-19 비상사태에 대응할 준비가 되어 있지 않다는 것이다. 정부는 바이러스 확산을 효과적으로 처리하기 위한 종합적이고 포괄적인 정책이 없다. 장애인을 포함한 취약 계층은 정책 입안자들에 의해 무시되거나 방치되어 있다.

정부는 위기 상황에 취약한 계층 문제를 해결할 수 있는 정책을 설계해야 하며, 장애인 및 빈곤층을 포함한 모든 이해 당사자들의 요구를 충족시키고 현재 그리고 앞으로의 비상 상황에서도 생존 탄력성이 충분히 확보되도록 해야 한다. 또한 인도네시아 장애인 법 8조/2016에서 규정한대로 명확하고 접근 가능한 정보를 제공 및 모든 의료 시설에 접근할 수 있도록 해야 한다. [번역 = 더인디고 조성민]

* Kompas https://www.kompas.com/sains/read/2020/03/27/110000423/update-corona-27-maret-531864-kasus-di-199-negara-123942-sembuh?page=2
** Indonesia Ministry of Health, http://bppsdmk.kemkes.go.id/info_sdmk/info/renbut
*** Suara.com, https://www.suara.com/health/2020/03/18/121542/catat-12-laboratorium-tes-corona-covid-19-di-seluruh-indonesia
**** Kabar24, https://kabar24.bisnis.com/read/20200327/79/1218628/ribuan-penyandang-disabilitas-mental-terancam-virus-covid-19

[원문] COVID-19 Outbreak and Its Impacts on Vulnerable Indonesians

The COVID-19 has spread across the Globe and infected 500.000 people in 200 countries including in Indonesia. However, the measures taken by the Government seems not fast enough and unresponsive in responding the situation. During the first outbreak that took place in early March, the Indonesian government still opened its borders for visitors from the affected countries including from China where the first outbreak occurred, resulting the infection spreads out to broader communities.

A few days after the outbreak started, the Jakarta Governor, Mr. Anies Baswedan followed WHO suggestion and took an initiative to shut down all public schools for 14 days, leaving the students to study at home. The Governor also limited public activities by imposing work from home policy, limiting the use of public transports and forbidding mass gathering such as public prayers and demonstrations. Meanwhile the Central Government has taken a step by declaring a national state of emergency as the virus has infected a Minister. Despite what has been happening, the Central Government has not taken a full lockdown policy due to unreadiness of food, medicine and other basic need supplies. The Central Government also considers the economic hardship that will be faced by the poor if they impose the total lockdown.

Until 26 March 2020, it is reported that 893 people are infected and 78 are dead from COVID-19.[1] This situation leaves a question mark raised among the public “can the government cope with the outbreak as the number of infected persons increase?” Some health and public policy experts contend that the government has no strategic social, economic and health policies to address the outbreak, making vulnerable groups at the highest risk of being infected by the virus and living in poverty because of the unemployment. The first problem is the government is lacking health workers. Indonesia has 34 provinces with 270 million of population, yet the number of medical workers is approximately only 200.000 workers excluding doctors.[2] The second problem is Indonesia only has 12 laboratories that can conduct COVID-19 test across the country[3] and this figure may cause deceleration of the infected people identification. The third problem, it is reported that only a few hospitals that can facilitate the medical treatment for COVID-19 patients and if the number of the patient increases exponentially, it will be a catastrophe for millions of Indonesians and medical worker lives.

 Not only on health, COVID-19 also has impacts on people’s well-being. The outbreak has forced the government to partially restrict, if not totally prohibit public activities including work. People are forced to stay at home, and it is totally fine for government and enterprise employees for they may work from home. Yet, for those who work on the street such as street food vendors, taxi drivers, street musicians, is another story. They may lose their income significantly. In addition, persons with disabilities are among of those who work on the street and in informal sectors. Most of them are street merchants who sell handicrafts, snacks and other stuff on the street while some other perform musical and art performances in public spaces. Because of the loss income due to public activities restriction, they may suffer from extreme poverty and it may affect their health and well-being conditions.

As far as it is concerned, the government has not yet taken any necessary measures to the issue except the issuance of pre-employment card that gives an access to the people who lose their jobs or income caused by the outbreak. In addition, some grassroot movements are also concerned about the safety and the security of persons with disabilities in relation with th outbreak. First, data issued by the government institutions are unreliable. Data issued by an institution differs from the data issued by another. This may spark confusion among the public including persons with disabilities. Second, the information is not clear and not in accessible format which causes the blind and the deaf cannot access it. Third, it is presumed that hospital facilities, medical equipment are not fully accessible and medical workers understand the need of people with disabilities, making the medical treatment for them difficult and it can endanger their lives.

Another concern is paid to sanatorium centers where people with mental disabilities live. Yeni Rosa, a human rights activist is worried that thousands of people with mental disabilities may get infected by the Coronavirus and urges the Government to create a policy that regulates the prevention of the Coronavirus infection among people with mental disabilities.  In addition, it is estimated that there are 3000 people with mental disabilities placed in 3 sanatorium centers and each room in the centers may be filled with 50 people which put them at risk of infection.[4]

Despite the problems faced by vulnerable communities, some NGOs have taken significant steps in strengthening community’s survival capacity. Recently Arbeiter Samaraitter Bund (ASB) office for Indonesia and the Philippines in cooperation with sphere provide a digital knowledge platform for everyone including persons with disabilities. They will hold a webinar titled “Community Engagement vs. the Coronavirus” which aims to provide an inclusive approach to dignify Covid-19 humanitarian responses in which everyone will learn how to survive, stay safe and work together to adapt with the situation. The event will be held on Saturday, 28 March at 9-11 am CET. Anyone interested especially persons with disabilities may join the event through https://www.spherestandards.org/event/community-engagement-vs-the-coronavirus/. Live English Captions will be provided for the deaf.

It is concluded that the COVID-19 crisis management in Indonesia is unprepared not responsive to respond the outbreak. The government has no inclusive and comprehensive policy to effectively address the viral outbreak. When it comes to the vulnerable groups including persons with disabilities, they seem left behind and ignored by the policymakers. It is suggested the government to design a revised policy that can be used to address vulnerable group problems in dealing with the situation. The government must invite all stakeholders, including persons with disabilities and the poor to ensure their needs are met and their survival resilience in current and future emergency situations is strong enough. The government needs to provide clear and accessible information as mandated by the Indonesian with Disability Act Number 8/2016 and make all medical facilities accessible for them so that their lives can be saved.

[1] Kompas https://www.kompas.com/sains/read/2020/03/27/110000423/update-corona-27-maret-531864-kasus-di-199-negara-123942-sembuh?page=2
[2] Indonesia Ministry of Health, http://bppsdmk.kemkes.go.id/info_sdmk/info/renbut
[3] Suara.com, https://www.suara.com/health/2020/03/18/121542/catat-12-laboratorium-tes-corona-covid-19-di-seluruh-indonesia
[4] Kabar24, https://kabar24.bisnis.com/read/20200327/79/1218628/ribuan-penyandang-disabilitas-mental-terancam-virus-covid-19

Writer: Abi Marutama, Indonesia Department of Justice
Abi is a Human Rights Analyst working for the Department of Justice. He is specialized disability and human rights research. Prior to his current position, he worked for the Department of Health as a Legal Expert to draft policy and law related to persons with disabilities healthcare system. Abi also supported Rehabilitation International Korea to enable access to IT education for young people with disabilities. Lately, he supported Disabled Peoples’ Korea to draft Seoul Declaration emphasizing the importance of employment provisions for people with disabilities in Asia and the Pacific.   

인도네시아 법무부 인권 분석가이며, 장애와 인권 전문가이다. 인도네시아 보건부에서는 장애인 건강관리시스템 관련 정책과 법률안 마련을 주도하기도 했다.
승인
알림
662eb4f40428d@example.com'

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments